Slovo v médiích Zpět na výpis

O kampani, nákladech a nápadech

Články | 20. prosince 2009, 14:34

Blíží se volby. Blíží se kampaň a všechno, co je s ní spojené. Vrátila jsem se k článkům, které byly zamyšlením nad kampaní a volbami v roce 2006, tedy volbami předcházejícími. Zajímavé bylo srovnání, co se od té doby změnilo – a závěr, že ne mnoho…

Uveřejněno v Občasníku ODS , ročník 2006

Volební kampaň začíná nabírat na obrátkách. Každá strana vsadila na ty prostředky, hesla, slogany a sliby, kterým sama věří, že spoluobčany nejvíce osloví a oslní.

Prostředky ODS na kampaň nejsou zdaleka tak velké jako prostředky nejsilnější konkurence ČSSD. Je otázka, do jaké míry nás to má trápit a do jaké míry to může trápit občany.

Hovořilo se o poměru intenzity kampaně (mimo hlavní město, kde se tento poměr patrně neprojeví) ČSSD:ODS až 5:1. V současné době konkrétně město Ústí nad Labem – „domovská“ scéna pana premiéra – vypadá na poměr 50:1. Ale upřímně řečeno, vjem z obrovských tváří – zcela monotematických a na každém kroku – je víc rozpačitý než pozitivní a trošku připomíná jiné časy s jinými monotematickými fotografiemi. Pár plakátů ODS s tváří protikandidáta Gandaloviče je svým způsobem příjemným osvěžením.

Věřme, že forma oslovení bude mít větší vliv na voliče než jeho pouhá kvantita. Strana zelených své plus vidí v heslu „Konečně změna“. Evropští demokraté parafrázovali hit „Jedině Tereza“ na „Jedině my“… Věřme, že volič se zamyslí nad poselstvím slov „konečně změna“ a zeptá se, zda k lepšímu nebo k horšímu... Že se zamyslí nad tím, zda opravdu jen Evropští demokraté jsou proti korupci nebo zda je proti ní oficiálně každý politik…Věřím, že potencionální voliči ODS se nenechají ovlivnit ani kvantitou kampaně, ani sliby, ale především fakty. Prvoplánovost hesel někoho získá, ale jiného ztratí. Na druhé straně fakta někoho přesvědčí, někoho odradí. To většinou proto, že jsou na rozdíl od hesel složitější na vysvětlování. Snažme se tedy, aby fakta byla podána co nejjednodušeji a pronikla i k těm, kteří nemají v koloběhu každodenních starostí a stresů čas na ekonomické analýzy. Měla bych dodat, snažme se tedy o to tedy „i nadále“, protože dosavadní část kampaně to myslím už dokázala. Jestli je na ní něco stěží pochopitelné, tak jen to, že na fotografii rodiny je jen žena s dětmi a jaksi na první pohled chybí tatínek. Bylo mi vysvětleno, že to proto, že „tatínek fotí“. To je koneckonců i vtipné, jen to asi málokomu dojde. Proč myšlenku (nebo snad i nedopatření?) neprodat - stačilo by to k fotografii připsat. Fandím takovým nápadům. Volební kampaň je seriózní a vážná věc. Ale i tak voliče většinou potěší nějaký nápad „odjinud“, mimo sféru bujarých slibných hesel. Ta se s časem jen obměňují a obměňují a zároveň čím dál tím víc unavují a unavují…a ta únava přejde do obtěžování. Přeji ODS, aby se jí to nestalo a zůstala na té cestě, kterou vyšla.

Pak ČSSD může na voliče mimo Prahu shlížet z plakátovacích ploch až několikanásobně více. Ale v důsledku to nemusí znamenat mnoho – i když volič uvidí pana Paroubka pětkrát vedle sebe na obrázku, bude pořád vypadat stejně a bude to pořád stejný pan Paroubek…

Monika Hašková

Komentáře

Reagovat na příspěvek

(email nebude zveřejněn)

 

Vyplňte následující slova bez mezery: No Spam

Upozorňujeme, že příspěvky obsahující vulgární výrazy, reklamu, či příspěvky nevztahující se k tématu mohou být smazány.